DENGAN HANYA MELAKUKAN SOLAT 'INI' 2 RAKAAT SETIAP PAGI, ALLAH BERIKAN PAHALA 360 SETARA SEDEKAH.


Islam mengajarkan pada kita pelbagai amalan, baik itu yang wajib kita lakukan ataupun yang disunnahkan. Sebagai seorang hamba, kita harus melakukan ibadah wajib tanpa menawar, seperti solat lima waktu atau zakat. Banyak orang yang menyangka bahawa jika kita telah melakukan amalan wajib ini, maka kita akan terbebas dari api neraka. Padahal bukan demikian. Amalan wajib dapat diertikan sebagai amalan minimal yang harus kita lakukan. Namun, bukan bererti dengan melakukan ibadah wajib kemudian menghalang kita untuk melakukan amalan sunnah lainnya. Apabila kita mengaku termasuk pada umat Rasul, maka sudah seharusnya kita mencontohi apa yang telah dilakukan oleh beliau. Pelbagai amalan sunnah, beliau lakukan dengan kesungguhan hati. Salah satu amalan sunnah itu adalah solat dhuha.

Walaupun demikian masih banyak orang yang enggan untuk menyisihkan waktunya untuk melakukan solat dhuha. Padahal, banyak keutamaan dari solat dhuha yang boleh kita dapatkan jika kita melakukannya dengan hati ikhlas.

Sebagai seorang muslim yang senantiasa mengharap ridho dari Allah, maka kita harus berusaha untuk selalu melakukan perintah-Nya dan menghindari larangan-Nya. Salah satu cara yang boleh kita tempuh adalah menggunakan masa dengan sebaik-baiknya. Setiap orang mempunyai masa yang sama, yakni 24 jam, tapi peluang orang berbeza-beza sesuai dengan apa saja yang telah ia lakukan. Memaksimumkan masa yang sela dengan beribadah maka akan membuat hidup kita lebih berkat. Pelbagai ibadah sunnah boleh kita lakukan sebagai amalan sehari-hari.

Solat dhuha atau yang disebut solat Awwaabiin ialah ibadah yang memberikan banyak kebaikan dan mempunyai 360 shodaqoh dalam satu hari. Begitu melimpahnya, balasan yang diberikan oleh Allah bagi mereka yang menyisihkan waktunya untuk bersujud pada Sang Maha Kuasa. Walaupun kita melakukan sedekah pun, belum tentu pahalanya mencapai 360. Namun, dengan melakukan solat dhuha dengan sekurang-kurangnya dua rakaat, InsyaAllah kita boleh mendapatkannya.

Tidak hanya itu, masih ada keutamaan dari solat dhuha yang perlu kita tahu bahawa solat dhuha dapat memperlancar rezeki kita. Kedua keutamaan ini saling berkaitan. Seperti yang kita tahu bahawa apabila seseorang bersedekah, maka Allah akan mengganti apa yang telah ia keluarkan dengan beberapa kali ganda. Itulah mengapa Allah membukakan pintu rezeki yang seluas-luasnya bagi mereka yang melakukan solat dhuha.

Rasulullah pernah bersabda bahawa semua sendi seseorang ada shodaqohnya. Tiap tasbih adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, nahi mungkar merupakan shdaqah, dan amar ma�ruf merupakan sedekah. Semua hal ini sudah ada di dalam dua rakaat solat dhuha. Sedekah solat dhuha ini akan membawa keberkatan dalam hidup kita.

Oleh kerana itu, biasakanlah diri untuk berwudhu ketika hendak meninggalkan rumah tiap harinya dan melaksanakan shalat dhuha dua atau empat rakaat terlebih dahulu. Bagi anda yang tidak mempunyai rezeki untuk disedekahkan maka lakukan solat dhuha sebagai pengganti sedekah itu.

Penjelasan di atas mengingatkan pada kita bahawa masih banyak amalan baik yang boleh kita lakukan, mengingat banyaknya keutamaan yang diberikan oleh Allah di dalam amalan itu. Mungkin bagi orang yang belum terbiasa, cukup sukar menyisihkan waktu untuk solat dhuha kerana pada umumnya, waktu itu adalah waktu kemuncaknya seseorang melakukan aktiviti. Walaupun demikian, sudah seharusnya kita mengingati Allah melalui amalan sunnah.

0 Response to "DENGAN HANYA MELAKUKAN SOLAT 'INI' 2 RAKAAT SETIAP PAGI, ALLAH BERIKAN PAHALA 360 SETARA SEDEKAH."

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel